Site logo

Säljkraft – Generera intäkter inte kostnader!

Brottas du med med brist på resurser för att klara av högsäsong samtidigt som du lider av dålig lönsamhet under lågsäsong.

Då är du inte ensam, många organisationer i Bohusläns besöksnäring har det på samma sätt.

För att klara av detta krävs extra säljkraft under perioder samt kompetens inom affärsutveckling, försäljning, mediaproduktion och webpublicering. Detta utan kostnad om det inte också direkt genererar intäkter. Coast Destination AB har en lösning på det.

Text: MagLaGBG

 

Hinner aldrig med

De flesta företagare som är verksamma i besöksnäring på ett eller annat sätt i Bohuslän har stora säsongsvariationer. När det är högsäsong så är det väldigt mycket att gör och många upplever att de inte hinner med. Under lågsäsong har de istället för lite att göra och dålig lönsamhet.

 

Missar försäljning som krävs för att klara lågsäsong

Effekterna av detta är att man missar stora delar av sin försäljning. När man har mycket att göra kan man inte ta vara på förfrågningarna på rätt sätt och man har inte heller möjligheten att planera framtida försäljning på det sätt som krävs för att klara lågsäsongen.

 

Springa fortare i hjulet, sällan lösningen

I dessa verksamheter är det också vanligt att företagare och medarbetare upplever att de har för lite tid, oavsett säsong. Under högsäsong arbetar alla med att försöka leverera och på lågsäsong tvingas man skära ner på personal för att få ekonomin att gå ihop.

De flesta försöker lösa det genom att springa fortare i det hjul man är i.

Detta är sällan en bra lösning, det finns andra sätt.

 

Resurs som tar hand om toppar och förbättrar lågsäsong

Är man partner med Coast Destination AB (CDAB) så har man en resurs som man kan sätta in vid topparna av sin säsong och som på årsbasis kan planera och genomför kampanjer och försäljning för att förbättra lågsäsong.

 

Kompetensen som krävs

Förutom hög spetskompetens inom affärsutveckling, försäljning och kommunikation så har CDAB också kompetens inom webutveckling, foto text och film.

Det krävs att man kan identifiera, paketera och kommunicera erbjudanden som kunden vill ha, i text bild och video på webben, om man skall skapa effektiv försäljning.

 

Kompetens utifrån är lönsamt

Få personer har kompetens på alla dessa områdena och ännu färre är de som samtidigt är duktiga på att leverera så som man ofta måste vara i små och medelstora företag. Därför behöver de flesta organisationer i besöksnäringen en partner utanför organisationen som kan komplettera med dessa kompetenser.

 

Trygg i att skapa resultat

CDAB är väl medveten om dessa upplevda begränsningar eftersom man har samtal med många entreprenörer. Genom detta är CDAB så trygga i att kunna nå god försäljning i sitt arbete, att man i många fall kan arbeta helt på provision när man leverera dessa tjänster.

 

Genererar intäkter inte kostnader

CDAB ´s uppdragsgivare som beställer säljkraft har altså ingen kostnad utan att de också får intäkter. CDAB genererar intäkter inte kostnader….